مکتب خانه ای برای اشتراک گذاری آموخته ها، خوانده ها و شنیده ها در باره ی مغز

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کارگاه بین المللی آشنایی با EEG بایومارکرهای ADHD

به نقل از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز:


مطالعات مختلفی که طی چند سال گذشته انجام شده است نشان می‌دهد که تشخیص اختلالات روانی دارای اعتبار کمی است. نشان داده شده است که استفاده از شاخص‌های EEG و ERP می‌تواند باعث بهبود اعتبار تشخیص شود. گروه دکتر یوری کروپوتوف (پژوهشگر برجسته مغز در سن پترزبورگ) با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری دقیق، مجموعه‌ای از بایومارکرها را برای عملکردهای نوروفیزیولوژیک مغز تهیه کرده‌است. از این روش‌ها در کلینیک‌ها استفاده می‌شود و کارآمدی بالایی دارند ازجمله تشخیص بهتر، فهم بهتر و درمان هدفمند. این نتایج مورد استقبال کاربران (روانپزشکان، متخصصین اطفال، نورولوژیست‌ها، روانشناس‌ها، رواندرمانگرها) و از همه مهمتر بیماران قرار گرفته است.

مدرسان کارگاه:

  • Dr. Reza Rostami(Psychiatrist , Associate Professor University of Tehran)
  • Dr. Andreas Müller( President of the board of directors of HBImed AG)

اهداف برگزاری کارگاه

  • آشنایی روانپزشکان، متخصصان علوم شناختی، افراد دارای سابقه کار در زمینه علوم اعصاب بالینی با انواع بایومارکرهای مربوط به اختلالات روانی
  • آشنایی روانپزشکان، متخصصان علوم شناختی، افراد دارای سابقه کار در زمینه علوم اعصاب بالینی با انواع بایومارکرهای مربوط به عملکردهای شناختی

نتایج مورد انتظار از اجرای کارگاه

  • شناخت بایومارکرهای مربوط به درمان
  • شناخت بایومارکرهای مربوط به عملکردهای شناختی
  • یادگیری عملی ثبت EEG/ERP

سرفصل‌ها:

  • مدل تعامل اختلالات روانی به خصوص ADHD
  • مدل بایومارکر اختلالات روانی
  • پتانسیل‌های برانگیخته و عملکردهای مغز
  • بایومارکر حساسیت
  • بایومارکرهای عملکردهای اجرایی
  • بایومارکر برانگیختگی
  • شاخص EEG/ERP- ADHD
  • انواع فرعی EEG/ERP
  • بایومارکر دارو
  • بایومارکر درمان و استراتژی‌های روزانه
  • معرفی پروژه اعتباریابی بایومارکر ADHD در سال 2018/2019
  • یادگیری عملی ثبت EEG/ERP و سایر بخش‌ها

پزشکان و مدیران کلینیک‌ها تا 1 اکتبر 2017 فرصت دارند تا در پروژه شرکت کنند. در این صورت، دستگاه با قیمتی بسیار پایین (2000 یورو) در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

تاریخ برگزاری: 4 و 5 آبان ماه

مدت برگزاری: 2 روز

مکان: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط

آیا می توان ترس را از مغز پاک کرد؟

به نقل از مرکز روانشناسی و نوروفیدبک سایبر:

هنگامی که روانشناس دانشگاه بن، مونیکا اکستاین (Monika Eckstein) پژوهش اخیر خود را طراحی نمود، هدف روشن بود: وارد کردن یک هورمون به بینی 62 مرد شرکت کننده در آزمایش، به امید آنکه این کار سبب شود ترس در آنها از بین برود و نکته جالب توجه آنست که در بیشتر آنها، این نتیجه حاصل شد.

هورمونی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت اکسی توسین بود، که اغلب به دلیل نقش مهمی که در روابط مادر- کودک، پیوندهای اجتماعی و روابط جنسی دارد، "هورمون عشق" نامیده می شود. اما به نظر می رسد این هورمون تأثیرات ضداضطراب هم دارد. اگر به افراد مبتلا به انواع خاصی از اختلالات اضطرابی اکسی توسین بدهیم، فعالیت آمیگدالا کاهش پیدا می کند. آمیگدالا یا هسته آمیگدال (nucleus amygdalæ) بخشی بادامی شکل از مغز است که در زیر نیمکره ها قرار دارد و به عنوان مرکز اولیه ترس در انسان و سایر پستانداران عمل می کند.

آمیگدالا به طور معمول در پاسخ به محرک های بالقوه تهدید کننده شروع به فعالیت می کند. هنگامی که ارگانیسم مکررا با محرکی رو به رو شود که ابتدا ترسناک به نظر می رسد و بعد بی خطر و ملایم می شود بخشی از مغز که قشر پیش پیشانی نام دارد، فعالیت آمیگدالا را بازداری می نماید. ولی در افرادی که مکرراً در معرض یک تهدید واقعی قرار می گیرند و یا در افراد مبتلا به اضطراب که به طور مداوم محرک های اطرافشان را تهدیدکننده ارزیابی می کنند، فعالیت آمیگدالا کاهش پیدا نمی کند و حافظه ی ترس راحت تر شکل می گیرد.

برای مطالعه ی تأثیر اکسی توسین بر روی شکل گیری حافظه های مربوط به ترس، دکتر اکستاین و همکارانش ابتدا در شرکت کنندگان از طریق شرطی سازی کلاسیک(پاولفی) ترس ایجاد کردند بدین ترتیب که همزمان با ارائه ی محرک های خنثی مانند عکس هایی از چهره افراد و یا خانه ها یک شوک الکتریکی به افراد داده می شد. سپس به گروهی از آزمودنی ها اکسی توسین و به گروهی دیگر دارونما داده شد. سی دقیقه بعد درحالی که درمان خاموشی ترس بر روی آزمودنی ها اجرا می شد اسکن fMRI از آنها گرفته شد. درمان خاموشی ترس رویکردی استاندارد برای درمان اختلالات اضطرابی است که در آن بیمار به طور مداوم در معرض محرکی قرار می گیرد که در او اضطراب ایجاد می کند و این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که محرک مزبور دیگر برایش استرس زا نباشد .در این مرحله از آزمایش اکستاین مجدداً تصاویر چهره و خانه ها به آزمودنی ها ارائه شد با این تفاوت که اینبار شوک الکتریکی به آنها وارد نمی شد.

آزمودنی هایی که اکسی توسین دریافت کرده بودند افزایش فعالیت در قشر پیش پیشانی -قسمتی از مغز که مسئول کنترل ترس است- و کاهش واکنش پذیری آمیگدالا را نسبت به محرک های شرطی شده پیشین که اکنون بی خطر ادراک می شدند نشان دادند.در این گروه نشانه های جسمانی ترس از جمله عرق کردن نیز کاهش پیدا کرده بود. نتایج این مطالعه که در 29 اکتبر 2014 در مجله روانپزشکی زیستی (Biological Psychiatry) منتشر شد نشان می دهد که تنها یک دوز واحد اکسی توسین می تواند تاثیر درمانهای مبتنی بر خاموشی را در بیماران مبتلا به ترس و اضطراب بیشتر کند.

اکستاین متذکر شد که هنوز برای توصیه کردن استفاده بالینی از اکسی توسین زود است اما با این حال تحقیقات فراوانی به نقش بالقوه این هرمون در درمان آتی انواع اختلالات اشاره دارند.

مطالعه کوچکتری نیز که سال پیش توسط ایکسون (Acheson) و همکارانش انجام گرفته بود نشان داد که استفاده از  اکسی توسین از طریق بینی می تواند خاموشی ترس در انسان را تسهیل نماید اگرچه یافته های این مطالعه بر اساس مشاهده بودند و نه بر اساس داده های fMRI.

اکسی توسین همچنین بیش فعالی آمیگدالا را در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی کنترل کرده و به عنوان درمانی بالقوه برای PTSD (اختلال استرس پس از سانحه)مطرح شده است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط

جلسه علوم اعصاب سه شنبه 18 مهرماه

به امید خدا این هفته سه شنبه از ساعت 10:30 تا 12 در کلاس 415 دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف جلسه خواهیم داشت.

ابتدا از ساعت 10:30 تا 11:30 آقای سینا رسولی راجع به ادامه‌ی کتاب Agent-Zero صحبت خواهند کرد. در ادامه هم خانم شیدا شهیدی راجع به مقاله‌ی مروری این هفته‌ی Journal of Neuroscience با موضوع Stopping Inflammation in Stroke صحبت می‌کنند.

به امید دیدار
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط

کارگاه علوم اعصاب شناختی مخصوص دانش آموزان

خانه ریاضیات تهران برگزار می‌کند:

کارگاه علوم اعصاب شناختی مخصوص دانش‌آموزان پنجم تا هشتم

توضیحی مختصر راجع به برنامه:

در این سلسه کارگاه‌­ها دانش­‌آموزان به صورت عملی با مبانی نحوه­ کار سیستم عصبی آشنا می‌­شوند، یاد می‌­گیرند که خودشان دستگاه‌­های مورد نیاز برای بررسی سیستم عصبی را بسازند و به کمک این دستگاه‌­ها از نحوه کار سیستم عصبی ثبت بگیرند. در ادامه سیگنال‌­های عصبی سیستم عصبی سوسک را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار خواهند داد. در کارگاه پردازش سیگنال دانش‌­آموزان با کدنویسی لازم برای تحلیل و پردازش سیگنال­‌های عصبی و استخراج اطلاعات از آن‌ها آشنا می‌­شوند.

اهداف زیر در برگزاری مجموعه کارگاه‌­های دانش‌­آموزی دنبال می‌­شود :

1-    آشنایی با مفاهیم اولیه و کاربردهای علوم اعصاب شناختی

2-    آشنایی با مبانی پژوهش اصولی و طرح سوال دقیق علمی و تلاش گروها، برای حل آن

3-    تمرین کارگروهی علمی: اغلب پروژه­ش‌های علمی و صنعتی با کنار هم قرار گرفتن فعالیت‌ها و نتایج تخصص‌های مختلف ناشی می‌شوند. بدیهی است که برای انجام مجموعه این کارها ( از ساخت دستگاه تا ثبت سیگنال و پردازش آن) نیاز به فعالیت مجموعه تخصص­‌های متنوع در کنار هم است.  

4-    ایجاد این باور که کمبود امکانات نباید مانع راه پیشرفت شود و لذا خود دانش‌­آموزان دستگاه‌­های مورد نیاز خود در طول مسیر را خواهند ساخت.


برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به برنامه‌‌ی کارگاه‌ها و آشنایی با سرپرست هر کارگاه به سایت خانه ریاضیات مراجعه کنید. 


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ن.ف.ط

سمینار و کارگاه علوم اعصاب محاسباتی

این رویداد توسط انجمن علمی فرهنگی رسانا، دانشکده مهندسی برق برگزار میشود و ویژه ی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف است.

هزینه‌ی کارگاه ۳۵ هزار تومن می‌باشد، اما سمینار چهارشنبه برای عموم دانشجویان رایگان است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط

New insights about the nature of brain representations via pattern similarity analysis

سمینار بین‌المللی پژوهشکده مخابرات نظری و قطب علمی سیستم‌های مخابرات

سخنران:

Dr. Hamed Nili
Postdoctoral Researcher
Oxford University
Department of Experimental Psychology

عنوان سمینار:

New insights about the nature of brain representations via pattern
similarity analysis

دوشنبه 3 مهرماه از ساعت 16:30 تا 18

دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی شریف (برق 4)


Abstract:
Recent advances in techniques for analyzing neuroimaging data has shed light into the nature of brain representations. In this talk, I will review some recent work covering a range of  topics from memory encoding and retrieval to concept formation. I will explain
how the paradigm shift from univariate analysis to multivariate pattern analysis of brain responses allows answering new questions
from brain measurements. Finally, I argue that  many of the questions rely on the concept of pattern distances and that a particular approach to multivariate analysis is most appropriate for data analysis.
About Speaker:
Dr. Nili received his BSc degree in Electrical Engineering at Sharif University  of Technology,  specialized in Control engineering. His undergraduate project
was an attempt to design a hands-free wheelchair control system. There, he used features from surface EMG signals to classify four types of hand motions
based on Artificial neural  networks. He  then  did an MSc on applied digital signal processing in Southampton. This was followed by two years of research
in Professor John Duncan's lab in the  University of Cambridge  MRC Cognition and Brain Sciences Unit.  Being John's Research Associate, he worked on
single-cell data to study target detection in the prefrontal cortex. He then started his PhD in the same division at Cambridge under the supervision of Dr
Nikolaus Kriegeskorte. His PhD mainly consisted of developing methods for multivariate data analysis (e.g. the  RSA toolbox) and also orientation
invariance in the human visual system (using fMRI).  Currently, in his post-doc in the Summerfield lab  at Oxford University, he is  mostly using the methods
that he developed in his  PhD as tools  for studying human learning. His  projects span a range from learning abstract categories to transfer learning (the
mechanisms by which learning a task would benefit our performance on similar tasks). He uses fMRI, EEG and behavioural analysis and modelling to  study
the questions of interest.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط

تکامل مغز جنین با بیشتر ماندن درون رحم مادر

جنین هرچه بیشتر درون رحم بماند مغزش کامل تر میشود

مطالعه جدیدی بیان می کند که هرچه ‏نوزاد نزدیک تر به موعد مقرر متولد شود، برای تکامل مغزش بهتر است.‏ محققان می گویند که در طول سه ماهه سوم حاملگی، مغز جنین رشد نمایی دارد. آن ها افزودند که ‏اندازه مغز در این دوران چهار برابر می شود.‏
این مطالعه شامل 75 نوزاد نارس بود که قبل از هفته 32 حاملگی به دنیا آمده بودند. سن متوسط ‏آنها 27 هفته بود. این نوزادان زیر یک و نیم کیلوگرم وزن داشتند. در هیچ یک از آنها نشانه ای از ‏آسیب مغزی وجود نداشت.

نوزادان نارس با 130 نوزاد تکامل یافته با سن میانگین 39 هفته مقایسه شدند. میانگین وزن تولد ‏این گروه 3400 گرم بود.‏
مقایسه مغز نوزادان در سه ماهه سوم (13 تا 14 هفته آخر حاملگی) نشان داد که نوزادان نارس مخ، ‏مخچه، ساقه مغز و حفره جمجمه کوچکتری داشتند.‏
مخ بزرگترین بخش مغز است و کلام، افکار، عواطف یادگیری و عملکرد عضلانی را کنترل می کند. ‏مخچه در یادگیری، عملکرد اجتماعی و عملکردهای حرکتی پیچیده دخیل است و در تعادل هم ‏نقش دارد. ساقه مغز اطلاعات را بین نخاع، مخچه و مخ جابجا می کند.‏


ماه اول: ساختار اولیه مغز به صورت اشکال لوله های عصبی شناخته می‌شود که سرانجام بخشی طناب نخایی و بخش دیگر، مغز را تشکیل می‌دهد.

ماه دوم: ساختارهای عمده مغز ازجمله قشر مخ شروع به شکل‌گیری کرده و با رشد بیشتر مغز، سر جنین شباهت بیشتری به سر انسان پیدا می‌کند.

ماه سوم: رشد سلول‌های جدید مغز ادامه پیدا می‌کند و بین آنها ارتباط برقرار می‌شود. رفلکس‌های فیزیکی توسعه می‌یابد.

ماه چهارم: قسمت‌هایی از مغز سیگنال‌هایی را از چشم ها و گوش های درحال توسعه، دریافت می‌کند. جنین می‌تواند روشنایی را شناسایی کرده و صداهایی ازجمله صدای مادر خود را بشنود. هرچند که هنوز قدرت تفسیر آنها را ندارد. همزمان با رشد عضلات صورت، می‌تواند بخند و یا اخم کند.

ماه پنجم: با افزایش اتصالات مغزی، جنین می‌تواند حرکات خود را کنترل کرده و چرخش و کشش انجام دهد و حتی ممکن است معلق بزند. جنین، واکنش نشان دادن به صداهایی به غیر از صدای مادر را نیز شروع می‌کند.

ماه ششم: در این مرحله قشر مخ بزرگترین بخش مغز بوده و درحال جدا شدن به دولوپ مجزا است. با توسعه این بخش از مغز، یک نوع ابتدایی از حافظه و رفتار آگاهانه پدیدارمی‌شود و واکنش جنین نسبت به عوامل خارجی مثل موسیقی و سرو صدای دیگران افزایش می‌یابد. برخی کارشناسان بر این باورند، صداهایی که در این مرحله به گوش جنین می‌رسد در حافظه ناخودآگاه او ثبت شده و بعد از تولد به راحتی می‌تواند نسبت به همان صدا واکنش نشان دهد.

ماه هفتم: اولین شیارها در مغز صاف جنینی ایجاد می‌شود و شباهت بیشتری به یک مغز بالغ پیدا می‌کند.  دراین مرحله می‌توان امواج مغزی جنین را توسط نوار مغزی(EEG) ثبت کرد. پوشش میلین نیز در این مرحله از رشد مغز، به دور سلول‌های عصبی تشکیل می‌شود.

ماه هشتم: قشر شنوایی و بینایی وبخش بروکا ی مغز شروع به فعالیت می‌کند. درنتیجه جنین توانایی تفسیر صدا‌ها و مناظر و تشخیص زبان را کسب می‌کند.

ماه نهم: مغز به رشد خود ادامه داده و بسیاری از نرون‌ها تشکیل شده در محل دقیق خود قرار می‌گیرند. درست قبل از تولد، اندازه و وزن مغز جنین یک چهارم مغز بزرگسالان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ن.ف.ط